Dobio sam sljedeće pitanje u vezi s
terapijom i želim na njega ovdje odgovoriti.
Upozorenje: Bez provedene nezavisne
procjene obiteljskih odnosa, ne mogu dati savjet o nekoj specifičnoj situaciji.
Međutim, mogu dati generalni komentar u vezi s problemima i čimbenicima koje
treba razmotriti u tretmanu 'otuđenja djeteta od roditelja' koje se temelji na
privrženosti.
Ovo je pitanje koje sam dobio:
“Trenutačno sam u poziciji gdje naš terapeut traži od suda da
djecu izuzme od roditelja otuđitelja i dodijeli ih meni na skrb. Imate li nekih
općih savjeta za ponovno spajanje djeteta i odbačenog roditelja. Očekujem da će
naše 14-godišnje dijete pružati veliki otpor, dok će naše 12-godišnje dijete
biti prijemčivo, što temeljim na onome što je terapeut uočio tijekom
posljednjih 90 dana terapije."
Opaska: Terapeut mora biti oprezan u
formulaciji ovakve preporuke zato što je terapeutima zabranjeno davati
preporuke o tomu kojem roditelju dijete treba dodijeliti na skrb. Kad se radi o
'otuđenju od roditelja' to je još složenije, zato što roditeljstvo
narcisoidnog/(graničnog) roditelja seli klinička razmišljanja s roditeljske
skrbi na zaštitu djeteta. Terapeuti moraju pažljivo razmatrati pitanja
roditeljske skrbi.
Kao klinički psiholog, mogu
raspravljati o pitanjima koja se odnose na tretman, ali ne mogu dati mišljenje
o dodjeli djeteta na skrb. Ovo postaje malo zamršeno kad se u tretmanu radi o
zaštiti djeteta i kad tretman zahtijeva izdvajanje radi zaštite djeteta od
patogenog roditeljstva narcisoidnog/(graničnog) roditelja koji inducira
djetetove simptome. Tretman treba nastojati zaštititi dijete od štete koja
nastaje od pretvaranju djeteta u 'psihološko bojno
polje' zbog patogenog utjecaja narcisoidnog/(graničnog) roditelja koji
na dijete vrši pritisak da bi zadržao djetetove simptome odbacivanja drugog
roditelja, iako terapija pokušava ponovno uspostaviti odnos djeteta s tim
roditeljem.
Smatram da je moja jedina opcija,
zato što ne mogu dati preporuke za određivanja roditeljske skrbi, odbiti
terapiju dok se ne osigura zaštita djeteta tijekom aktivne faze tretmana, na
način da se jamči protektivno izdvajanje djeteta od patogenog utjecaja
narcisoidnog/(graničnog) roditelja čije izopačeno roditeljsko ponašanje
inducira simptome u djeteta.
Međutim, danas postoji puno
nekompetentnih teraputa koji će biti više nego spremni prihvatiti bilo koji
slučaj koji odbijem, tako da u biti oni koji imaju znanje, moraju odbiti
provođenje terapije, prepuštajući terapiju onima koji imaju malo ili nimalo znanja
o onomu što čine. To je nesretna okolnost.
Inicijalni komentari:
Razine, žarišta i procesi tretmana i
rješavanja djetetovih simptoma koji su nastali zbog patogenog roditeljstva
narcisoidnog/(graničnog) roditelja, a kojima ponovno uspostavljamo djetetovu autentičnost,
umjesto jednostavne zamjene psihološke dominacije narcisoidnog/(graničnog)
roditelja vlastitom psihološkom dominacijom nad djetetom, nadilaze mogućnost
opisa u jednom tekstu.
Zato ću u ovom tekstu započeti s
opisom terapijskih procesa i intervencija, počevši s općenitim strukturnim
ciljevima terapijskog procesa, a zatim ću se slijedom ovih inicijalnih
razmatranja u sljedećim tekstovima fokusirati na različite specifične
komponente terapijskog procesa.
Simptomatsko najstarije dijete
Nije neuobičajeno da najstarije
dijete bude prvi fokus narcisoidnog/(graničnog) roditelja za stvaranje saveza i
korupciju, dok koruptivna psihopatologija narcisoidnog/(graničnog) roditelja
relativno na miru pušta mlađu djecu. Međutim, s vremenom, kad se najstarije dijete
psihički predalo psihopatologiji narcisoidnog/(graničnog) roditelja, fokus
oboje, i toga roditelja i najstarijeg djeteta usmjerava se na induciranje iste
patologije u mlađe braće i sestara, dok se na koncu sva djeca ne induciraju u
prekid odnosa s ciljanim roditeljem.
Dakle, ako je najstarije dijete
potpuno simptomatsko, a mlađe nije, to znači da psihopatologija procesa
'otuđenja' nije potpuno završena. U takvim bih okolnostima procijenio da je
psihopatologija 3/4 do 2/3 dovršena, što nam omogućuje izvjesni stupanj zdravog
'tkiva' na kojem ćemo temeljiti svoj rad. Rado bih intervenirao rano, na
stupnju 1/4 do 1/3, ne kasnije nego 1/2, ali to nije uvijek moguće (rijetko je
moguće u današnjoj klimi u vezi s tretmanom 'otuđenja djeteta od roditelja').
Strategija narcisoidnog/(graničnog)
roditelja jest odgađanje terapije i kupovanje vremena dok se ne uspostavi
patologija u djeteta. Što se dulje odgađa učinkovita terapija, to se sve više
učvršćuje simptomatologija u djeteta. Vrijeme radi za narcisoidnog/(graničnog)
roditelja i za psihopatologiju. Kad najmlađe dijete povrati izvjesni stupanj
mentalnog zdravlja, tad se zdravlje najmlađeg djeteta može upotrijebiti kao
formativno sjeme koje može poslužiti kao izvor 'socijalne reference' unutar
terapijskih sesija za ono što je 'normalno' i uravnoteženo.
Ovo posebno vrijedi ako se pritužbe
unutar normalnih granica i slijeda 'sukob-pomirenje' između ciljanog roditelja
i najmlađeg djetta mogu razjasniti u terapiji, a radi postizanja učinkovitog i
uspješnog rješenja, koje onda daje model za najstarije dijete o tome kako se
nositi sa sukobom i razrješenjem sukoba na zdrav i produktivan način.
Protektivno odvajanje djeteta od roditelja
Terapija ponovnog spajanja zahtijeva protektivno odvajanje djeteta od patogenih roditeljskih
postupanja narcisoidnog/(graničnog) roditelja tijekom aktivne faze tretmana i
oporavka djeteta.
Iz perspektive terapije, protektivno
odvajanje potrebno je da bi se dijete zaštitilo od pretvaranja u 'psihološko
bojno polje' trajnih psihičkih pritisaka koje na dijete vrši
narcisoidni/(granični) roditelj da bi se zadržali djetetovi simptomi
odbacivanja drugog roditelja usprkos tomu što terapija nastoji povratiti
afektivnu povezanost djeteta i ciljanog roditelja.
Tu postoji analogija s procesom
zarazne bolesti (ili još točnije, s kompjuterskim virusom koji inficira
'datoteke' djetetova sustava privrženosti). Prvi korak u liječenju zarazne
bolesti jest izolirati dijete od izvora patogenog uzročnika. Ako, npr.,
pokušamo dijete liječiti antibioticima dok je i dalje stalno izloženo patogenom
uzročniku (tj. bakterijama ili virusima u analogiji infekcije; i iskrivljenim
roditeljskim postupcima narcisoidnog/(graničnog) roditelja u procesu 'otuđenja
djeteta od roditelja') dijete će jednostavno biti stalno ponovno inficirano,
usprkos našem liječenju bolesti, što dovodi do stvaranja visoko rezistentnih
sojeva patogenih uzročnika.
Prvi korak u tretmanu 'otuđenja
djeteta od roditelja' koje se temelji na privrženosti jest protektivno
odvajanje djeteta od izvora patogenog roditeljstva, tijekom aktivne faze
tretmana i oporavka djeteta. Kad jednom povratimo normalno i uravnoteženo
psihičko funkcioniranje djeteta, tad možemo ojačati djetetovu normalnu
'imunološku reakciju' na patogeni uzročnik i ponovno uvesti dijete u odnos s
psihopatologijom narcisoidnog/(graničnog) roditelja.
Djeca vole oba roditelja. To je
jednostavno način na koji funkcionira sustav privrženosti. Želimo da djeca
imaju zdrave i pozitivne odnose s oboje roditelja i, također, želimo zaštiti
dijete od lošeg utjecaja 'korumpiranih datoteka' sadržanih u sustavu
privrženosti narcisoidnog/(graničnog) roditelja.
Cilj terapije
Ako uspijemo postići protektivno
odvajanje djeteta od patogene psihopatologije narcisoidnog/(graničnog)
roditelja tijekom aktivne faze tretmana, tad možemo započeti s povratkom zdrave
i uravnotežene autentičnosti djeteta. Posebna vrijednost terapije jest ta da
cilj nije ponovno uspostaviti odnos roditelj-dijete, cilj terapije jest ponovno
uspostaviti zdravo i uravnoteženo autentično dijete. Ako to uspijemo postići,
tad će zdrav i pozitivan odnos roditelj-dijete s ciljanim roditeljem također
biti postignut.
Djeca vole svoje roditelje. Ponovno
uspostavimo zdravo i autentično dijete i uspostavit ćemo zdrav i uravnotežen
odnos roditelj-dijete.
Valj primijetiti da normalna djeca
ponekad ljute svoje roditelje. To je važan dio djetetova zdravog razvoja pri
kojem ono izražava vlastitu autentičnost i individuaciju u odnosu
roditelj-dijete. Mi ne tražimo 'savršenu djecu', mi tražimo psihički, emocionalno
i socijalno zdravu djecu. Epizode ponekog protestnog ponašanja i kraćih nizova
'sukoba-i-mirenja', ne samo da su normalne, one su razvojno nužne za zdrav
razvoj djetetove autonomne strukture ličnosti.
Osim toga, roditelji često idu djeci
na živce. Roditelji postavljaju granice, uspostavljaju i nadziru poštovanje
pravila doma, i imaju očekivanja u odnosu na prihvatljiva ponašanja djeteta.
Sve su ove roditeljske funkcije normalne i zdrave, i sve ove roditeljske
funkcije mogu povremeno izazvati dječje proteste unutar granica normale. Djeca
mogu ponekad ljutiti roditelje. Roditelji mogu ponekad ljutiti djecu. To je
normalno i zdravo.
Ozdravljivanje djeteta – ispravljanje
patologije
Međutim, pri 'otuđenju djeteta od
roditelja' koje se temelji na privrženosti, dijete pokazuje znakove
narcisoidnog i graničnog poremećaja ličnosti koje je usvojilo od patogenog
roditeljstva narcisoidnog/(graničnog) roditelja. Jedna od primarnih
intervencija radi ponovnog uspostavljanja autentičnog djeteta jest ukloniti ove
simptome psihopatologije u djeteta.
Terapijski pristup ovoj
psihopatologiji jest prihvaćanje pozicije stalne ljubaznosti, blagosti,
razumijevanja i opuštenog, ugodnog emocionalnog tona unutar istodobnog
konteksta izravnog i upornog propitivanja djetetovih simptoma narcisoidne i
granične psihopatologije (tj. povlaštenosti, nabusitog i arogantnog stava
prijezira, odsustva empatije, polariziranog crno-bijelog razmišljanja,
emotivnih tirada verbalnog zlostavljanja, itd.).
Gandi je rekao 'protuotrov je ono
suprotno'. Mislite o djetetovim neprijateljskim previše ljutitim simptomima kao
o grču emocionalnog sustava. Želimo da se sustav ljutnje koji je u grču opusti.
Osjećaj opuštanja, ugode, sreće, opušta emocionalne grčeve u mozgu.
"Ne brini. Sve je
dobro. Sve će biti u redu. Jako te volim."
Istodobno, želimo djetetu dati jasnu
poruku da je psihopatologija simptom patologije koji nije prihvatljiv, ne zbog
toga tko ciljani roditelj jest, već zbog toga tko dijete jest. Ljubazni smo i
suosjećajni zbog svojih vrijednosti, zbog svojeg karaktera. Od djeteta
očekujemo da pokaže normalno društveno ponašanje kao odraz svojeg zdravog i
pozitivnog karaktera.
Ne možemo druge prisiliti da budu
ljubazni, možemo ih samo prisiliti da budu poslušni. Ljubaznost je izbor.
Ljubaznost je pitanje karaktera. Uporaba sile prema drugoj osobi jest nasilje
nad autonomijom te osobe. Druga osoba ima pravo biti to što jest. Želimo
pokušati izbjeći disciplinske reakcije i umjesto toga upotrijebiti strategije
vođenja – dijalog i komunikaciju koja od djeteta traži suradnju, a ne samo
posluh (mislite na Gandhija – neumorno je propitivao, ali s blagom ljubaznošću
i spremnošću na dijalog).
Istodobno imamo pravo ne prihvatiti
djetetov ljutit, prijezirni stav i ponašanje bez poštovanja. Takav stav i
ponašanje nisu prihvatljivi. Međutim, djetetu prilazimo s razumijevanjem da
slika njegovih simptoma ne proizlazi iz autentičnog djetta, već zbog patogena
koji ga je zarazio. Dijete je u stanju psihološkog taoca kojeg drži
narcisoidni/(granični) roditelj (vidi The Hostage Metaphor na mojoj web
stranici http://www.cachildress.org),
i u tom se kontekstu, da bi preživjelo, dijete moralo potpuno psihički predati
psihopatologiji narcisoidnog/(graničnog).
Kako bismo reagirali ako dijete ima
temperaturu zbog patogenog virusa? Dijete je dobilo 'kompjuterski virus' od
psihopatologije narcisoidnog/(graničnog) roditelja. Taj je virus zarazio
djetetove emocionalne sustave i sustave odnosa (prvenstveno sustav
privrženosti, no također i sustav empatije). Ovaj patogeni 'kompjuterski virus'
urušava djetetovo socijalno i emocionalno funkcioniranje, što predstavlja
simptom izazvan patogenom, 'temperaturom', ako hoćete.
Želimo reagirati smireno i s
opuštenim uvjerenjem u zdravu autentičnost djetta, dok blago i neumorno
propitujemo djetovu sadašnju simptomatsku patologiju.
Harmonijska rezonanca: Kad potegnemo srednju C žicu harfe,
druge dvije C žice, ona oktavu iznad i ona oktavu ispod, također počinju
vibrirati u 'harmonijskoj rezonanci'. Upravo to želimo učiniti. Trebamo
reagirati na autentično dijete koje je zapreteno ispod djetotve simptomatske
psihopatologije, da probudimo djetetovu autentičnost pomoću zajedničke
'harmonijske rezonance' s djetetom, putem naše temeljne vjere u djetetovu
inherentnu dobrotu karaktera.
Terapeut može igrati važnu ulogu pri
ovome, na način da djetetu nudi uravnoteženo treće viđenje djetetove
autentičnosti. Dijete je dobilo jedno viđenje istine od
narcisoidnog/(graničnog) roditelja, drugo viđenje istine od ciljanog roditelja
(kojeg je dijete inducirano odbaciti). Terapeut je u poziciji da može ponuditi
uravnoteženo i normalno treće viđenje, koje poziva da se pokaže i pozitivno
vrednuje djetetova inherentna dobrota karaktera.
Krivo pripisivanje boli
Ovo je ključna komponenta terapije (vidi
“Reunification Therapy” na mojoj web stranici http://www.drcachildress.org). Dijete se autentično
osjeća povrijeđenim i bol je proizvod djetetova odnosa s ciljanim roditeljem.
Podrijetlo djetetove autentične povrijeđenosti i boli inicijalno je rezultat
djetetova odgovora na bol zbog gubitka obiteljske strukture do čega je došlo
zbog razvoda. No, kad patogeno roditeljstvo narcisoidnog/(graničnog) roditelja
inducira dijete da odbaci drugog roditelja, kojeg dijete zapravo duboko voli,
dijete proživljava drugu i dublju bol zbog gubitka osjećajne povezanosti u
odnosu s voljenim, ali sad odbačenim ciljanim roditeljem.
Osim toga, pod izopačenim utjecajem narcisoidnog/(graničnog)
roditelja, dijete je dovedeno ko krivog tumačenja toga autentičnog doživljaja
tuge i povrijeđenosti, kao emocionalnog znaka da je nešto što ciljani-odbačeni
roditelj čini, ili nešto u vezi sa samom osobom ciljanog roditelja, toliko
loše, toliko 'zlostavljačko' prema djetetu, da je upravo ta osobina ciljanog-odbačenog
roditelja ono što stvara djetetov autentični doživljaj ogromne tuge i patnje
povezane s ciljanim-odbačenim roditeljem.
Ovo značenje koje dijete pripisuje,
značenje stvoreno izopačenim utjecajem narcisoidnog/(graničnog) roditelja, nije
istinito, ali u nedostatku točnog značenja djetetove tuge i patnje povezane s
ciljanim-odbačenim roditeljem, dijete ga prihvaća i vjeruje u tu izopačenu
konstrukciju značenja koju inducira narcisoidni/(granični) roditelj.
Točno jest to da dijete zapravo jako
voli ciljanog roditelja i jako želi i jako mu nedostaje afektivni odnos s tim
roditeljem, ali djetetova nemogućnost uspostalvja toga afektivnosg odnosa s
ciljanim-odbačenim roditeljem izaziva strahovito bolnu reakciju tuge i patnje.
Kao da je djetetu umro voljeni roditelj.
Razumjeti ovo jest od ključne
važnosti u terapijskom procesu. Dijete autentično proživljava duboku tugu i
povrijeđenost povezane s ciljanim-odbačenim roditeljem, koje dijete krivo
pripisuje 'zlostavljačkom' roditeljstvu ili osobnosti ciljanog-odbačenog
roditelja (pod izopačenim patogenim utjecajem narcisoidnog/(graničnog)
roditelja).
Terapija treba preusmjeriti dijete na
autentičnu reakciju na bol, i pružiti uravnoteženo i točno pripisivanje
djetetova autentičnog doživljaja. Kad dijete prepozna i točno shvati značenje
svoje tuge i boli, tj. da zapravo voli ciljanog roditelja i želi afektivnu
povezanost s tim roditeljem, tad će 'kompjuterski virus' biti izbrisan iz
djetetova emocionalnog sustava i iz sustava odnosa i ti sustavi djetetova mozga
će moći normalno funkcionirati.
Međutim, dok je dijete u roditeljskoj
skrbi narcisoidnog/(graničnog) roditelja, ono je u situaciji psihološkog taoca
i nema dopuštenje od uzničara da smije stvarati odnose afektivne povezanosti s
voljenim ali odbačenim ciljanim roditeljem. Uzničar od djeteta, umjesto toga,
zahtijeva da aktivno odbacuje voljenog roditelja (vidi “The Hostage Metaphor” na
mojoj web stranici http://www.cachildress.org).
Ako dijete pokaže ikakvu volju za povezivanjem s ciljanim roditeljem, ili čak
ako dovoljno otvoreno ne pokaže odbacivanje ciljanog roditelja, tad se suočava
s brutalnom psihološkom osvetom psihopatologije narcisoidnog/(graničnog)
roditelja.
Ako ne možemo prvo zaštiti dijete od
psihološke osvete psihopatologije narcisoidnog/(graničnog) roditelja za svako
djetetovo pokazivanje afektivnog povezivanja ili za propust pokazivanja
zahtijevanog odbacivanja ciljanog roditelja, ne možemo od djeteta tražiti da se
poveže s ciljanim roditeljem, zato što bi to samo izložilo dijete psihološkoj
osveti narcisoidnog/(graničnog) roditelja.
Prvo moramo osigurati zaštitu
djeteta. Tek onda možemo pristupiti terapiji.
_________________________________________
Poveznica na izvornik: https://drcraigchildressblog.com/2014/07/03/therapy-initial-considerations-1/
Nema komentara:
Objavi komentar