Posebni skrbnik (Guardian ad Litem – GAL) i Posebni
skrbnik (Minor's Counsel) imaju različitu zadaću.
Posebni skrbnik (GAL) imenuje se da bi u sudskom
postupku zastupao 'najbolje interese djeteta' (u RH je to i dalje u tekstu
Czss)¨, dok je uloga Posebnog skrbnika (Minor's Counsel)
zastupanje izraženih stajališta djeteta, kao nefiltriranog 'glasa djeteta'¨¨.
Uloge i ovlasti ova dva instituta različiti su.
Problemi koje sam razmatrao u prijašnjem tekstu, a u vezi s ulogom Posebnog
skrbnika (Minor's Counsel) nisu isti kao problemi koje ću ovdje razmotriti u
vezi s ulogom Czss-a, koji zastupa 'najbolje
interese djeteta'.
Uloga Czss-a u pravnom zastupanju 'najboljih interesa' djeteta, može biti važna i vrijedna u sudskom postupku i
može se, u cilju spriječavanja obiteljske psihopatologije, učinkovito
koordinirati s ulogom stručnjaka mentalnog zdravlja. Primarno pitanje u vezi s
radom Czss jest definiranje
kriterija prema kojima se definira 'najbolje interese djeteta'.
Najbolji
interes djeteta
Prema kojim se kriterijima definiraju 'najbolji
interesi djeteta'? To je složeno i teško pitanje; ali nije nemoguće na njega
odgovoriti i to je pitanje kojim se stručnjaci mentalnog zdravlja moraju početi
baviti.
Ne možemo djelovati u 'najboljim interesima
djeteta' ako prije toga ne znamo koji su ti 'najbolji interesi'. Kako definiramo što su 'najbolji interesi'
djeteta? Nigdje nije data radna definicija toga kako bi se konstrukt djetetovih 'najboljih interesa'
trebao definirati.
Prema analogiji s pravnim sustavom, odsustvo radne definicije za taj konstrukt isto je kao reći da ne smijemo činiti
ništa protuzakonito, a pri tom nemati zakone koji definiraju što su
protuzakonite aktivnosti. Zatim od slučaja do slučaja odlučujemo što je
definicija 'protuzakonitog' bez ikakvih smjernica u postojećim zakonima i
pravnim principima.
To je u biti ono što radimo s konstruktom 'najbolji
interesi' u području mentalnog zdravlja. Nemamo uspostavljene definicije, čak
ni kriterije, temeljem kojih bismo definirali što konstrukt 'najbolji interesi'
znači te ovaj neodređeni i nejasni
konstrukt 'najboljih interesa
djeteta' definiramo od slučaja do slučaja bez ikakvih
smjernica i temelja.
Iako nikad ne možemo postići preciznost u
definiranju toga što sadrži konstrukt 'najboljih interesa', i iako će se odluke
i nadalje morati donositi od slučaja do slučaja temeljem jedinstvene situacije
svakog djeteta, ipak možemo postići veću jasnoću temeljnih prinicipa za odlučivanje o 'najboljim interesima' djeteta.
Prema analogiji s pravnim sustavom, iako je Sud taj
koji uvijek mora odlučiti o tomu je li neka aktivnost bila protuzakonita na
temelju svakog zasebnog slučaja, ipak možemo stvoriti temeljne strukture zakona
i procedura koje definiraju konstrukt 'protuzakonito'.
Zato, također, iako ćemo uvijek trebati odlučivati
o tome što su 'najbolji interesi' djeteta u svakom pojedinom slučaju, ipak
možemo, putem stručnog dijaloga o psihološkim principima i znanstvenim
spoznajama, osnovnu strukturu i
temelje koje će voditi naše napore
pri definiranju konstrukta 'najboljih interesa' djeteta u praksi.
Domene
i čimbenici
Definiranje tako kompliciranoga konstrukta je izvan
opsega ovoga teksta. Međutim, mogu utvrditi neke od općih domena koje su u to
uključene.
Temeljne
domene
Razvojna osjetljivost: Emocionalne i
psihološke potrebe mijenjaju se s dobi i razvojnom fazom. Utvrđivanje
'najboljih interesa' djeteta zahtijeva potpuno razumijevanje specifičnih
karakteristika različitih razvojnih faza tijekom djetinjstva i adolescencije i
djetetovih potreba zasnovanih na ovim stalno promjenjljivim i stalno novim
razvojnim stadijima.
Roditeljske kvalitete: Zdrav ili nezdrav razvoj djeteta uvelike ovisi o
kvaliteti roditeljstva koje dijete dobija. Utvrđivanje 'najboljih interesa'
djeteta zahtijeva potpuno razumijevanje toga kako roditeljstvo utječe na razvoj
djeteta i specifičnih karakteristika povezanih sa zdravim ili toksičnim
roditeljskim ponašanjima.
Sekundarne
domene
Učinci interakcije: Zahtjevi prema roditeljstvu mijenjaju se ovisno o
razvojnoj fazi djeteta. Npr. maloj djeci koristi smirena i sigurna asertivnost
roditeljskog autoriteta koja djetetu pruža osjećaj sigurnosti, dok je za
adolescente dobro ono roditeljstvo koje uključuje dijalog uz uvažavanje i
pregovaranje koje prepoznaje rastuću razvojnu autonomiju adolescenta.
Ravnoteža alternativa: Savršena
situacija rijetko je moguća. Zato određivanje 'najboljih interesa' djeteta
često uključuje usporedne prosudbe dostupnih mogućnosti. To povećava zahtjeve u
odnosu na stručnjaka koji mora posjedovati visoku razinu razumijevanja
primarnih dimenzija razvojnih potreba djeteta i roditeljskih utjecaja, da bi
mogao usporediti i odvagnuti relativnu važnost čimbenika.
Tercijarne
domene
Jedinstveni situacijski čimbenici: Unutar konteksta
temeljnih i sekundarnih domena, stručnjak također mora procijeniti utjecaj
situacijskih čimbenika u prethodne dvije domene. Tu spadaju posebni zdravstveni
problemi djeteta ili posebne psihološke potrebe djeteta.
Dodatna razmatranja: Potrebna je daljnja rasprava o tome koliko su
dodatni elementi, poput financijske stabilnosti i materijalne situacije,
kulturalnih čimbenika i jedinstvene obiteljske povijesti povezani s 'najboljim
interesima' djeteta.
Određivanje 'najboljih interesa' djeteta jest
složen zadatak koji zahtijeva visoku razinu stručne ekspertize u području
dječjeg razvoja i problema mentalnog zdravlja. Czss treba surađivati blisko i
kooperativno sa strukom mentalnog zdravlja radi stručne ekspertize koja je
potrebna za ispunjavanje zadatka zastupanja 'najboljih interesa' djeteta. Ta suradnja
treba djelatnicima Czss omogućiti dobro razumijevanje problema mentalnog
zdravlja da bi se omogućio informirani dijalog.
Standardi rada
Od stručnjaka mentalnog zdravlja koji rade u
kontekstu pravosuđa, kao dijela njihovih stručnih kompetencija, zahtijeva se
temeljno razumijevanje pravnog sustava.
/dio teksta ispušten iz ovoga prijevoda zato što
nije primjenjivo na sustav u RH – zainteresirani mogu pročitati na poveznici na
izvornik na kraju ovoga teksta – op. prev./
Ipak, nema nikakvih sličnih ili primjerenih smjenics ni Američke
odvjetničke komore (American
Bar Association), ni Udruge obiteljskih i mirovnih sudova (Association of
Family and Conciliation Courts) koje bi se odnosile na edukaciju o djeci i
obiteljima, koju bi trebali imati djelatnici Czss koji su uklučeni u sudske
postupke.
Zbog dječjeg razvoja i ekspertize koja je potrebna
za odgovorno određivanje 'najboljih interesa' djeteta potrebno je da Američka odvjetnička komora (American Bar
Association), i Udruga obiteljskih i mirovnih sudova (Association of Family and
Conciliation Courts) razviju primjerene
profesionalne smjernice za sve
pravnike koji sudjeluju u sudskim postupcima o djeci. Te smjernice trebaju
obuhvaćati:
1) Bazu
temeljnih znanja o razvoju djece i
mentalnom zdravlju obitelji, koja su potrebna za dijalog i učinkovitu suradnju
sa stručnjacima mentalnog dzravlja;
2) Postupke koji će se korstiti pri određivanju 'najboljih
interesa' djeteta;
3) Opće
kriterije koje se treba koristiti
u odlučivanju u vezi s 'najboljim interesima' djeteta.
Baza temeljnih znanja
Odlučivanje o 'najboljim interesima' djeteta može
imati tako duboki i trajni utjecaj na razvojni put djeteta i djetetove životne
ishode, da predstavlja ogromnu
profesionalnu odgovornost. Zahtjev
da se oni koji su na tako moćnoj i odgovornoj poziciji posjeduju profesionalno
poznavanje relevantnih razvojnih i konstrukta mentalnog zdravlja, predstavlja i
razuman i racionalni pristup rješavanju ogromne odgovornosti određivanja
'najboljih interesa' djeteta, što može imati nevjerojatno dubok i trajni
utjecaj na djetetov život.
Čak i kad se Czss oslanja na mišljenja i prosudbe
stručnjaka mentalnog zdravlja, inherentna profesionalna odgovornost Czss-a
zahtijeva profesionalno poznavanje relevantnih psihologijskih konstrukata da
može komunicirati sa stručnjacima mentalnog zdravlja.
/dio teksta ispušten iz ovoga prijevoda zato što
nije primjenjivo na sustav u RH – zainteresirani mogu pročitati na poveznici na
izvornik na kraju ovoga teksta – op. prev./
Preporučene domene znanja
Predlažem sljedeće domene kao nužne za djelatnike
Czss-a da bi mogli odgovorno ispunjavati svoj zadatak u određivanju 'najboljih
interesa' djeteta:
Razvoj djeteta: Temeljno razumijevanje kvaliteta i značajki razvojnih faza
u djetinjstvu i adolescenciji.
Konstrukti obiteljskih sustava: Osnovno znanje o poznatim konstruktima obiteljskih
sustava, o homeostazi, triangulaciji, granicama i enmeshmentu, ulozi djetetovih
simptoma u prenošenju moći unutar obitelji i o pokazateljima među-generacijskog
saveza roditelj-dijete.
Roditeljska psihopatologija: Usredotočiti se
na crte poremećaja ličnosti koji mogu teško oštetiti roditeljstvo i utjecati na
obiteljsku dinamiku. Posebno je važno razumijevanje i prepoznavanje
psihopatologije narcisoidnog i graničnog roditeljstva, zato što ono ima posebno
toksični utjecaj na djecu i obiteljske odnose i često prolazi nezamijećeno ako
stručnjaci o tome nisu educirani (prisutnost narcisoidnih i graničnih crta
ličnosti roditelja može postati pitanje
zaštite djeteta);
Sustav privrženost: Temeljno razumijevanje
prirode sustava privrženosti, njegovih karakterističnih osobina, i djelovanja u
zdravim odnosima roditelj-dijete, te u izopačenim odnosima roditelj-dijete.
Dinamika komunikacije: Odnos i dinamika komunikacije kojom se postiže utjecaj na
dijete, uključujući i konstrukt roditeljske usklađenosti ili neusklađenosti s
djetetom, roditeljske emocionalne znakove i odnose zamijenjenih uloga
roditelj-dijete.
Neuroznanost o razvoju djeteta: Primjerena
razina poznavanja suvremene neuroznanosti u vezi sa socijalno posredovanim
razvojem mozga tijekom djetinjstva, posebice u vezi s razvojno zdravom važnošću
slijeda sukoba-i-pomirenja (npr. sukob roditelj-dijete) i s centralnom ulogom
roditeljske empatije (tj. 'intersubjektivnosti') u zdravom razvoju djeteta.
Online seminari u ovim domenama mogu se razviti
putem suradne ekspertize Američkog psihološkog društva (American Psychological Association) i Američke
odvjetničke komore (American
Bar Association) da bi
se osiguralo da djelatnici Czss-a (socijalni radnik, pravnik – koji su stekli obrazovanje
na pravnom fakultetu – i psiholog) posjeduju potrebnu 'temeljnu i
razumnu razinu znanja i razumijevanja' u relevantnim domenama koje su potrebne za profesionalno
odgovorno i informirano određivanje 'najboljih interesa' djeteta.
Znanstveni temelji
/dio teksta ispušten iz ovoga prijevoda zato što
nije primjenjivo na sustav u RH – zainteresirani mogu pročitati na poveznici na
izvornik na kraju ovoga teksta – op. prev./
Oni koji određuju 'najbolji interes' djeteta, što
može značajno utjecati na razvojni put djeteta u budućem životu, trebali bi
poštovati standarde profesionalne odgovornosti uspostavljene u znanstvenim spoznajama i pouzdanim i važećim
prinicipima i metodama koji se primjenjuju na činjenice utvrđene u slučaju'.
Reference
American Psychological Association, (2013)
Specialty Guidelines for Forensic Psychology. American Psychologist, 68, 7-19.
American Psychological Association. (2010)
Guidelines for child custody evaluations in family law proceedings. American
Psychologist, 65, 863-867.
Association of Family and Conciliation Courts.
(2006) Model standards of practice for child custody evaluation. Madison, WI:
Author.
Association of Family and Conciliation Courts.
(2010) Guidelines for Court-Involved Therapy. Madison, WI: Author.
_____________________________
Poveznica na izvornik: https://drcraigchildressblog.com/2014/08/22/guardians-ad-litem-and-the-best-interests-of-the-child/
¨ U RH posao Posebnog zastupnika koji zastupa
'najbolji interes djeteta' obavljaju timovi za brak i obitelj Centara za
socijalnu skrb – Czss, te ćemo dalje u tekstu GAL prevoditi kao Czss – op.prev.
¨¨ O razmatranju Minor's Councel koje
je Dr Childress napisao, vidi: http://drcraigchildress-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/04/stop-imenovanju-posebnog-skrbnika-u.html
Nema komentara:
Objavi komentar