Djetetove
reakcije na problematično roditeljstvo
Pri 'otuđenju djeteta od roditelja' tvrdnja koju
iznosi dijete pri simptomatskom odbacivanju roditelja jest da je roditeljsko
ponašanje ciljanog-odbačenog roditelja toliko problematično da predstavlja
razumno opravdanje za djetetovo odbacivanje odnosa s ciljanim roditeljem. Ta
optužba zahtijeva procjenu roditeljskog postupanja cijanog-odbačenog roditelja
da bi se utvrdilo je li roditeljstvo ciljanog roditelja dovoljno problematično
da bi opravdalo djetetovo simptomatsko odbacivanje odnosa s tim roditeljem.
Zatim nastaje problem značajki problematičnog
roditeljstva iz kojeg proizlazi djetetovo odbacivanje toga roditelja.
Dijete ekstremno rijetko odbacuje roditelja. Razlog je specifični primarni motivacijski sustav u
mozgu koji se naziva 'sustav privrženosti.'
Sustav privrženosti je neuro-biološki primarni
motivacijski sustav ugrađen u mozak. On djecu prisiljava
da stvaraju snažne osjećajne veze sa svojim roditeljima. Kao primarni motivacijski
sustav, sustav privrženosti je po obvezujućoj moći i motivacijskim uputama
analogan drugim primarnim motivacijskim sustavima za glad i reprodukciju.
Sustav privrženosti razvijao se kao primarni
motivacijski sustav tijekom milijuna godina evolucije kao izravna posljedica selektivnog predatorstva nad djecom. Predatori su ciljali stare, slabe i djecu. Djeca
su lak plijen za predatore. Djecu koja su s roditeljima stvorila snažne veze
privrženosti, roditelji su mogli zaštititi od predatora, te su geni koji su se
podržavali stvaranje snažnih veza privrženosti s roditeljima prenosili u
kolektivni genski bazen.
Djeca koja su formirala slabe ili nedovoljne veze
privrženosti s roditeljema rjeđe su dobila zaštitu roditelja od predatora (i od
drugih okolinskih opasnosti) te su češće bila plijenom predatora (i žrtvama
drugih opasnosti), čime su selektivno iz genskog bazena nestali geni za slabu
ili nedovoljnu privrženost roditeljima.
Tijekom milijuna godina evolucije koja je
uključivala selektivni lov na djecu, razvio se vrlo moćan i otporan primarni motivacijski sustav koji snažno potiče emocionalno i psihičko
povezivanje djece s roditeljima.
Time što potične
značajnu prednost za preživljavanje, sustav privrženosti vrlo je snažan i otporan sustav koji ne postaje
lako disfunkcionalan. Potrebno je TEŠKO problematično roditeljstvo da bi
se prekinula motivacija djece za privrženim povezivanjem s roditeljima.
Npr., dječja reakcija na loše, čak zlostavljačko
roditeljstvo, jest razvoj 'nesigurne
privrženosti', zato što neadekvatna
roditeljska skrb i loš i abuzivni roditelj izlaže dijete potencijalnim
predatorima (i drugim okolniskim opasnostima), tako dijete postaje VIŠE
motivirano za stvaranje veze privrženosti s roditeljem.
Reakcija djece na loše roditeljstvo jest da su VIŠE
motivirana za privrženo povezivanje s abuzivnim roditeljem.
Želim biti sasvim jasan, zato što tako radi mozak
autentičnog djeteta. Odgovor djeteta na loše roditeljstvo je da je SNAŽNIJE motivirano tražiti
privrženo povezivanje s abuzivnim roditeljem.
Dok odrasli prekidaju odnose u odgovor na loše
ponašanje druge osobe (kao pri razvodu), djeca NE prekidaju odnos s
roditeljem zbog lošeg roditeljstva. Zapravo, loše i abuzivno roditeljstvo
stvara NESIGURNU privrženost koja SNAŽNIJE motivira djecu za
povezivanje s lošim i abuzivnim roditeljem.
Iako površno gledano ovo može izgledati nelogično i
trebali bismo očekivati da djeca koja su izložena abuzivnom roditeljstvu žele
prekinuti veze privrženosti s abuzivnim roditeljem, istina je upravo suprotna.
Bez obzira na to koliko je roditeljstvo loše, i takvo je bolja skrb od skrbi
najboljeg predatora.
Djeca koja su odbacila lošeg roditelja češće su umirala zbog
zanemarenosti, izgladnjelosti, divljig zvijeri ili okolinskih opasnosti nego
ona koja su na loše roditeljstvo reagirala povećanjem napora da stvore
odnos privrženosti s lošim roditeljem. Ta su djeca preživjela. Ona koja
su bila manje motivirana za odnos privrženosti, nisu preživjela.
"Svih sedam BM majmunica [tj. koje su odrasle
bez majke] bile su potpuno neadekvatne majke... U početku su ih nastojale
ignorirati i povlačile su se od svoje mladunčadi, čak i kad su mladunčad
plakala... Kasnije su BM majmunice ignorirale, odbacivale i bile fizički
abuzivne prema svojoj mladunčadi. Iznenađujući
fenomen bili su stalni pokušaji
mladunčadi da se povežu s majčinim tijelom bez obzira na zanemarivanje i
tjelesno kažnjavanje. Kad se mladunčad ne bi uspjela približiti majčinu trbuhu,
objesila bi joj se na leđa i pokušavala se približiti trbuhu." (Seay,
Alexander, Harlow, 1964, str. 353)
Seay, B. Alexander, B.K., and Harlow, H.F.
(1964). Maternal behavior of socially deprived rhesus monkeys. Journal of
Abnormal and Social Psychology, 69, 345-354
"Paradoksalni nalaz da što se što se više dijete kažnjava, to je snažnija
njegova privrženost osobi koja ga
kažnjava, koji je vrlo teško objasniti bilo kojom drugom teorijom, sukladan je
stajalištu da funkcija ponašanja privrženosti jest zaštita od predatora."
(Bowlby, 1969, str. 226-227)
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss. Attachment,
Vol. 1. NY: Basic Books.
"Potencijalno evolucijsko objašnjenje ukazuje
na to da je pritisak prirodne selekcije podržavao djecu koja su bila privržena,
zato što je to povećavalo vjerojatnost preživljavanja. S adaptivnog stajališta,
možda je bolje za vrste koje imaju dulju potrebu za skrbi (dulje djetinjstvo)
da ostanu privržene abuzivnom skrbniku nego da se o njima nitko ne skrbi."
(Raineki, Moriceau, Sullivan, 2010, str. 1143)
Raineki, C., Moriceau, S., Sullivan, R.M. (2010).
Developing a neurobehavioral animal model of infant attachment to an abusive
caregiver. Biological Psychiatry, 67, 1137-1145.
Iako golo preživljavanje možda nije toliko
relevantno danas u 21. stoljeću u odnosima roditelj-dijete, napredak naše
civilizacije tijekom posljednjih nekoliko tisuća godina nije relevantan za
funkcioniranje sustava privrženosti koji se razvijao tijekom milijuna godina i
koji je neuro-biološki ugrađen u mozak kao primarni motivacijski sustav.
Problematično i abuzivno roditeljstvo proizvodi NESIGURNU PRIVRŽENOST koja SNAŽNIJE motivira dijete da se nastoji privrženo povezati s abuzivnim roditeljem.
John Bowlby, koji je prvi identificirao i opisao
sustav privrženosti, nazivao ga je motivacijskim sustavom kojeg 'cilj korigira', što znači da u odgovor na problematično roditeljstvo,
sustav privrženosti zadržava svoj cilj stvaranja odnosa privrženosti s
roditeljem, čime djetetova ponašanja postaju iskrivljena u nastojanjima da, u
kontekstu lošeg roditeljstva, što bolje postigne taj cilj.
Izbjegavanje
odbojnog roditeljstva
Problematično roditeljstvo može djecu dovesti do
izbjegavanja bolnog roditeljstva koje primaju od problematičnog roditelja, ali
ne rezultira prekidom djetetove motivacije privrženosti prema tome roditelju.
Djetetov sustav privrženosti NASTAVLJA dijete motivirati da želi
stvoriti odnos privrženosti s roditeljem, ali problematično roditeljstvo to
spriječava.
Spriječena motivacija djeteta da stvori odnos
privrženosti s roditeljem povećava djetetov stres i taj djetetov stres izaziva
'protestno ponšanje' - vidi http://drcraigchildress-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/05/roditeljstvo-i-protest-djeteta.html
čime dijete izaziva uključenje roditelja.
Pri
istinskom sukobu roditelj-dijete
koji je nastao zbog problematičnog roditeljstva, 'protest djeteta' nastaje zbog
neuspjeha napora da FORMIRA , a NE zbog želje da PREKINE
vezu roditelj-dijete
Promijenite problematično roditeljstvo koje djeluje
kao barijera stvaranju osjećajne veze roditelj-dijete, i nestat će protest koji
je nastao zbog djetetova stresa zato što tu vezu ne može stvoriti.
To se naziva 'terapija'.
Problematično roditeljstvo može proizvesti
izbjegavajuću reakciju djeteta, ali NE i prekid motivacije za samim privrženim
povezivanjem s roditeljem.
Sustav privrženosti je primarni motivacijski sustav, jednako kao i sustav gladi. Kad ne jedemo, doživljavamo
stres gladi. No, to što proživaljavamo stres zbog ne jela, ne znači da ne
želimo jesti. Zapravo, kad smo gladni VIŠE želimo jesti.
Kad je djetetova potreba za emocionalnom
privrženošću s roditeljem neispunjena, dijete proživljava emocionalni stres (i
zato protestira). To što dijete proživljava stres i što pokazuje protestno
ponašanje, ne znači da njegov temeljni motivacijski sustav za odnosom
privrženosti nije aktivan. Zapravo on je JOŠ aktivniji.
Djetetova želja da prekine odnos s roditeljem
iznimno je neubičajena i uopće nije normalan odgovor na
problematično roditeljstvo.
Sukob
roditelj-dijete
Sukob roditelj-dijete je normalan i razvojno zdrav
(vidi: http://drcraigchildress-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/05/roditeljstvo-i-protest-djeteta.html).
U nekim slučajevima, djetetova ranjivost, ili
problematična roditeljska postupanja mogu pojačati stupanj sukoba
roditelj-dijete do nezdrave razine pretjeranog protestnog ponašanja.
Međutim, ni pod kojim okolnostima
sukob roditelj-dijete nije smrtonosan za odnos roditelj-dijete, što znači da ni
pod kojim okolnostima sukob roditelj-dijete ne rezultira prekidom djetetove
motivacije za privrženost roditelju. Bez obzira na to koliko je roditelj loš, i
loš je roditelj puno bolji od predatora.
Iznimke:
Ipak, nekoliko je iznimki kad se sukob
roditelj-dijete MOŽE pretvoriti u smrtonosni soj koji motivira dijete da
prekine odnos s roditeljem. Te iznimke valja procijeniti pri procjeni
roditeljstva ciljanog roditelja koji možda izaziva prekid djetetove motivacije
za privrženim povezivanjem s roditeljem.
·
Spolno
zlostavljanje/incest
Roditeljsko spolno zlostavljanje djeteta odmah i u
potpunosti prekida djetetovu motivaciju za privrženom povezanošću s tim
roditeljem.
Potpuni prekid djetetove motivacije za privrženim
povezivanjem s roditeljem, vrlo je karakteristična i jedinstvena značajka
odgovora sustava privrženosti na incest.
Prisutnost 'otuđenja djeteta od roditelja' tj.
djetetove želje da potpuno prekine odnos s jednim roditeljem, što je
karakteristična razlikovna značajka odgovora sustava privrženosti na incest,
ukazuje na moguću prisutnost 'izvornog
koda' seksualnog zlostavljanja u
'datotekama' sustava privrženosti koji se među-generacijski prenosi putem
izopačenih roditeljskih ponašanja sve od izvornog ulaska seksualnog
zlostavljanja u obiteljski sustav jednu ili dvije generacije prije do sadašnje
pojave 'otuđenja djeteta od roditelja'. tj. distorzije sustava privrženosti.
·
Kronično
roditeljsko nasilje izraženo kroz fizičko zlostavljanje djeteta
Godine pretjeranog roditeljskog nasilja koje se izražava
kao fizičko zlostavljanje djeteta, poput udaranja šakama, remenom, šibom,
električnim kabelom, ponekad može rezultirati prekidom djetetove motivacije za
privrženim povezivanjem s nasilnim roditeljem.
Kad se zbog
kroničnog roditeljskog nasilja nad djetetom dogodi prekid djetetove motivacije
za privrženim povezivanjem s roditeljem to je obično u ranoj i srednjoj
adolescentskoj dobi (12-16 godina starosti).
·
Kronično
roditeljsko nasilje izraženo kroz obiteljsko
nasilje među supružnicima
Godine pretjeranog
roditeljskog nasilja koje se izražava putem obiteljskog nasilja među
supružnicima ponekad može rezultirati prekidom djetetove motivacije za
privrženim povezivanjem s nasilnim roditeljem. U nekim pak slučajevima dijete
se može identificirati i s agresorom kojem se pridružuje u nasilju usmjerenom
prema viktimiziranom roditelju/supružniku.
U takvim slučajevima, prekid djetetove motivacije
za privrženim povezivanjem s roditeljem zbog kroničnog obiteljskog nasilja toga
roditelja prema drugom roditelju, obično
nastaje u ranoj i srednjoj adolescentskoj dobi (12-16 godina starosti), kad se
dijete može suprotstaviti nasilnom roditelju nastojeći zaštititi roditelja
žrtvu.
·
Kronični
alkoholizam roditelja ili ovisnost o drogama
Najčešće kronični alkoholizam ili ovisnost o
drogama stvara zamjenu uloga, tj. 'parentifikaciju' djeteta koje preuzima ulogu
skrbnika u odnosu na neadekvatnog i ovisnog roditelja. U nekim slučajevima,
nakon niza godina disfunkcionalnog odnosa roditelj-dijete koji stvara roditelj
alkoholičar ili ovisnik o drogama, dijete može željeti prekinuti odnos s tim
roditeljem.
Kad dijete prekine odnos privrženosti s roditeljem
ovisnikom, motivacija za privrženim povezivanjem ostaje aktivna ali je prekid
proizvod stalne disfunkcije roditelja povezane s ovisnošću, tako da, ako se taj
roditelj ikad oporavi i prestane biti ovisnik, djetetova se motivacija za
privrženošću može re-aktivirati u smjeru pomirenja i stvaranja veze
roditelj-dijete.
Kad se to dogodi, djetetovi napori da prekine odnos
roditelj-dijete s roditeljem koji je ovisnik o alkoholu ili drogi, obično nastaju u ranoj i mlađoj odrasloj dobi
(18-30 godina starosti).
'Otuđenje
djeteta od roditelja' koje se temelji na privrženosti
Još jedina druga obiteljska dinamika koja može proizvesti
soj sukoba roditelj-dijete koji je smrtonosan za funkcioniranje sustava
privrženosti, pri kojem dijete nastoji potpuno prekinuti odnos s roditeljem,
nastaje pri među-generacijskom
savezu djeteta s narcisoidnim/(graničnim) roditeljem.
Dodatak psihopatologije
narcisoidnog/(graničnog) roditelja
pri među-generacijskom savezu roditelj-dijete, a protiv drugog
roditelja, može sukob djeteta s drugim roditeljem pretvoriti u posebno zloćudni i virulentni oblik sukoba roditelj-dijete u kojem dijete nastoji potpuno
prekinuti svoj odnos s ciljanim roditeljem.
Prekid djetetove motivacije za stvaranjem privržene
povezanosti s normalnim i emocionalno dostupnim roditeljem, kao rezultat
među-generacijskog saveza djeteta s narcisoidnim/(graničnim) roditeljem (tj.
'otuđenje djeteta od roditelja' koje se temelji na privrženosti), bit će
vidljivo u posebnom setu tri karakteristična i odlučujuća dijagnostička
pokazatelja u prikazu djetetovih simptoma (vidi post, Diagnostic Indicators and Associated Clinical Signs).
Ni u jednom drugom smrtonosnom soju sukoba
roditelj-dijete (incest, kronično fizičko zlostavljanje, kronično obiteljsko
nasilje, kronični alkoholizam ili ovisnost o drogama) djetetovi simptomi pri
nastojanju da prekine odnos s roditeljem neće pokazivati taj specifični skup od
tri karakteristična i odlučujuća dijagnostička pokazatelja povezana s
'otuđenjem djeteta od roditelja' koje se temelji na privrženosti.
Procjena
roditeljstva
1.) Ciljani roditelj: Ako djetetovi simptomi dokazuju motiviranu želju djeteta
za prekidom odnosa s roditeljem, tad se roditeljsko ponašanje ciljanog
roditelja treba procijeniti i provjeriti prisutnost teško disfunkcionalnog
roditeljstva koje ponekad može rezultirati prekidom djetetove motivacije za
privrženim povezivanjem s roditeljem, u slučajevima:
·
Incesta
·
Kroničnog fizičkog
zlostavljanja (mjereno u godinama)
·
Kroničnog obiteljskog
zlostavljanja (mjereno u godinama)
·
Kroničnog alkoholizma
ili ovisnosti o drogama (mjereno u godinama)
Prisutnost ovih roditeljskih ponašanja ukazivala bi
na patogeno roditeljstvo ciljanog-odbačenog roditelja kao uzročnika prekida
djetetove motivacije za privrženim povezivanjem s roditeljem.
2.) Roditelj s kojim je dijete u savezu: Ako djetetovi simptomi dokazuju motiviranu želju
djeteta za prekidom odnosa s jednim roditeljem tad se roditeljsko ponašanje
'odabranog' roditelja s kojim je dijete u savezu treba procijeniti i provjeriti
prisutnost tri karakteristična i
presudna dijagnostička pokazatelja
u slici djetetovih simptoma koji uključuju triangulaciju djeteta u supružnički
sukob putem među-generacijskog saveza djeteta s narcisoidnim/(graničnim)
roditeljem (tj. 'otuđenje djeteta od roditelja' koje se temelji na
privrženosti'),
·
Poremećaj
djetetova sustava privrženosti: Dijete nastoji
prekinuti svoj odnos s normalnim i emocionalno dostupnim roditeljem.
·
Simptomi
poremećaja ličnosti: Djetetovi simptomi pokazuju sepcifični skup pet
crta narcisoidnog i graničnog poremećaja ličnosti.
·
Deluzijska
uvjerenja: Djetetovi
simptomi pokazuju neumoljivo čvrsta i lažna uvjerenja o navodnoj (abuzivnoj)
roditeljskoj neadekvatnosti ciljanog-odbačenog roditelja.
Prisutnost ovoga specifičnog skupa simptoma u
djeteta predstavlja konačni dijagnostički dokaz patogenog roditeljstva
'odabranog' roditelja s kojim je dijete u savezu kao uzročnika prekida
djetetove motivacije za privrženim povezivanjem s ciljanim-odbačenim
roditeljem.
3.) Izbjegavanje odbojnog roditeljstva: Ako dijete nastoji izbjeći roditelja koji pruža
odbojno roditeljstvo, tad djetetov sustav privrženosti ostaje aktivan, tako da
će promjena odbojnog ponašanja roditelja kao uzročnika djetetovog izbjegavanja
toga roditelja dopustiti stvaranje emocionalno povezanog odnosa
roditelj-dijete.
Ako su djetetove pritužbe na problematično
roditeljsko ponašanje ciljanog-odbačenog roditelja vjerodostojne i potvrđene putem kliničkih intervjua i promatranja kao:
·
Pretjerano
intrusivno, previše anksiozno roditeljstvo
·
Pretjerano tućno,
depresivno i ovisnično roditeljstvo
·
Pretjerano ljutito,
neprijateljsko, kritično i roditeljstvo kažnjavanja
·
Pretjerano
kontrolirajuće roditeljstvo u odnosu na razvoj adolescenata
Tad problematične roditeljske postupke treba specificirati
i započeti s terapijom radi promjene utvrđenih problematičnih roditeljskih
postupanja. Promjene u roditeljskim reakcijama prema djetetu proizvest će
promjene u djetetovom ponašanju.
Ako promjene roditeljskog ponašanja ciljanog
roditelja ne proizvedu odgovarajuće promjene u djetetovom ponašanju, tad je
dijagnoza problema odnosa roditelj-dijete kao djetetov pokušaj izbjegavanja
odbojnih roditeljskih ponašanja pogrešna (tj. djetetova ponašanja prema
ciljanom roditelju nisu pod
'kontrolom stimulusa'* roditeljskog ponašanja, što ukazuje na prisutnost
među-generacijskog saveza djeteta s 'odabranim' roditeljem protiv ciljanog
roditelja).
Bilješka o
normalnom roditeljstvu:
Postoji široki opseg normalnog roditeljstva, od
popustljivog i permisivnog, do strukturiranog i čvrstog roditeljstva. Oba kraja
kontinuuma mogu biti normalna i oba pristupa roditeljstvu mogu djetetu
omogućiti zdravi razvoj.
Roditelji imaju temeljno pravo uspostaviti obiteljske vrijednosti putem svojeg pristupa roditeljstvu. Neki će roditelji dati
više važnosti karakteristikama odnosa roditeljstva uz popustljiviji i
permisivniji spektar roditeljskih postupanja, dok će drugi cijeniti bolje
dozrijevanje osobne odgovornosti djeteta uz roditeljstvo koje je na struktiriranijem
i čvršćem dijelu roditeljskog kontinuuma.
Odluka u vezi s uspostavljanjem obiteljskih
vrijednosti putem roditeljskih postupanja jest ligitimno roditeljsko pravo i izranja iz kulturalnih
vrijednosti.
Široka sloboda roditelja treba biti osigurana u uspostavljanju obiteljskih
vrijednosti putem roditeljstva.
Jedino kad roditeljska postupanja dostignu ekstreme
na bilo kojem kraju spektruma, te su pretjerano popustljiva i permisivna i time
predstavljaju zanemarivanje
djeteta, ili su pretjerano
strukturirana i čvrsta i time predstavljaju emocionalno ili fizičko zlostavljanje djeteta, treba primijeniti šire društvene standarde primjerenog
roditeljstva.
Ako roditeljsko ponašanje postavimo na kontinuum od
1 do 100, tako da je popustljivo i permisivno roditeljstvo u nižim
vrijednostima spektruma, a strukturirano i čvrsto roditeljstvo u višim
vrijednostima spektruma, tad bi normalno
roditeljstvo obuhvaćalo
vrijednosti od 20 do 80.
Svaki roditeljski stil ima pozitivne i negativne
karakteristike, tako da psihologija kao struka preporuča roditeljstvo koje
spada u srednji dio spektruma (40 do 60 na skali od 0 do 100), pri čemu postoji
ravnoteža razumne količine dijaloga roditelj dijete i razumne količine
strukture koju nameće roditelj.
Relativna ravnoteža ove dvije značajke, dijalog
roditelj-dijete i struktura koju nameće roditelje, mijenja se s dozrijevanjem
djeteta, tako da je količina strukture koju pružamo mlađoj djeci, npr. onoj staroj
5 ili 6 godina, veća nego ona koju pružamo starijoj djeci, npr. onoj staroj 15
ili 16 godina koja se pripremaju za ulazak u odraslu dob.
Kako se roditeljska ponašanja pomiču prema primjeni
popustljivog i permisivnog roditeljstva a sve manje prema primjeni strukturiranog
i čvrstog roditeljskog stila, ili prema većoj primjeni strukturiranog i čvrstog
roditeljskog stila, sve veći obiteljski problemi mogu početi izranjati temeljem
primijenjenog roditeljskog stila, a roditeljstvo ipak ostaje normalno i unutar
roditeljskih prava i legitimnih roditeljskih prerogativa.
Osim u slučajevima vidnog roditeljskog
zanemarivanja i zlostavljanja, roditelji imaju legitimno pravo uspostavljati
obiteljske vrijednosti putem roditeljskih postupanja, a djeca se trebaju
prilagoditi roditeljskim vrijednostima i očekivanjima. Prilagodba roditeljskim
pravilima, vrijednostima i očekivanjima važan je dio djetova sazrijevanja. Dok
su god roditeljska ponašanja u širokom okviru normale (tj. između 20 i 80 na
skali od 0 do 100), tad se prava i legitimni roditeljski prerogativi trebaju uvažavati i podržavati i na djetetu je da se prilagodi i prihvati roditeljski
pristup.
Ako je poželjno, može se primijeniti terapeutski
dijalog s roditeljem u vezi s mogućim roditeljskim pristupom unutar srednjeg
dijela roditeljskog spektra koji predstavlja mješavinu razumnog dijaloga i
razumne strukture, ali taj terapeutski dijalog ne bi trebao potkopati legitimno
roditeljsko pravo i legitimni autoritet roditelja pri uspostavljanju obiteljskih vrijednosti koje su sukladne vrijednostima roditelja sve dok su
roditeljska ponašanja unutar širokog spektra normalnoga.
Zdrav razvoj djeteta ZAHTIJEVA da se dijete
prilagodi postavljenim ograničenjima 'razine slobode' koja je djetetu dostupna
i koja "ograničava djetetovo ponašanje na način da podržava prijelaz na
organiziranije, složenije faze organizacije." (Cherkes-Julkowski &
Mitlina, 1999, str. 7; vidi http://drcraigchildress-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/05/roditeljstvo-i-protest-djeteta.html).
Sve dok su roditeljska postupanja u širokom okviru normale, zdrav razvoj
djeteta zahtijeva da se dijete prilagodi vrijednostima roditelja kakve roditelj
izražava u svojim roditeljskim postupcima.
Razumni dijalog roditelj-dijete koji određuje neka
ograničenja djetetovu sustavu mozga u razvoju "dok mu istodobno dopušta
dovoljnu razinu slobode da se samo-organizira sukladno svojoj razvojnoj
dobi" (Cherkes-Julkowski &
Mitlina, 1999, str. 14); vidi http://drcraigchildress-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/05/roditeljstvo-i-protest-djeteta.html
treba se poticati. Od ključne je važnosti za zdrav razvoj djeteta da se
podrže legitimna prava, autoritet i vodstvo roditelja u određivanju i
uspostavljanju obiteljskih vrijednosti putem izbora roditeljskih reakcija i
postupaka.
Reference
Cherkes-Julkowski, M. and Mitlina,
N. (1999). Self-Organization of mother-child instructional dyads and latter
attention. Journal of Learning Disability, 32(1), 6-21.
____________________________
Poveznica na izvornik: https://drcraigchildressblog.com/2014/10/07/assessing-parenting/
* kontrola stimulusa - je izraz koji se koristi za
opis situacija u kojima se ponašanje izaziva pristunošću ili odsutnošću nekog
stimulusa
Pozdrav, ja sam iz Sjedinjenih Država, želim podijeliti ovo veliko svjedočanstvo o tome kako mi je dr. Trust pomogao vratiti joj bivšeg ljubavnika. Tijekom potrage za rješenjem došao sam u kontakt s dr. Trustom i kroz njegovu pomoć moj se ljubavnik vratio u roku od 48 sati. Tako sam s ovom hrabrom savjetovati svakoga tko traži način da dobije ljubavnika da kontaktira Dr. Trust na WhatsApp: {+ 14432813404} ili putem e-pošte na {placeofsolution@yahoo.com} ja sam tako sretan barem ja i moj ljubavnik se vraća jedni drugima i zajedno odlaze u novu godinu zajedno Hvala vam još jednom Dr. Trust.
OdgovoriIzbriši