Od jednog sam ciljanog roditelja dobio pitanje i
mislim da bi odgovor mogao biti od šireg interesa:
Dr. Childress, možete li dati primjer pitanja koje
biste postavili djetetu, a koje bi ukazalo na narcisoidne procese i dinamiku
splittinga iz vašeg drugog skupa dijagnostičkih pokazatelja u ispoljenim
simptomima djeteta?
Odgovor:
Nema specifičnog pitanja. Obično će dijete pokazati
narcisoidne simptome u odgovoru na moje opće pitanje:
Dr. C: " Reci mi, zašto tako jako mrziš svoju
mamu (tatu)?"
i nastavio bih s pitanjima o specifičnim događajima
kojima bi dijete potvrdilo svoje općenite tvrdnje.
Odgovarajući će dijete ispoljiti stav prosudbe
roditelja s pozicije koja je iznad roditelja. Kad pitam o detaljima, osjećaj
povlaštenosti u djeteta, postat će očit.
Kad ispitujem empatiju ("Što misliš, kako se
mama osjeća zato što ne želiš biti s njom?"), dijete će pokazati potpuno
odsustvo brige i empatije za doživljaj ljubavi i patnje ciljanog roditelja.
Često će ispoljiti i karakteristični stav da ciljani roditelj
"zaslužuje" biti odbačen, ili da je ljubav i patnja ciljanog
roditelja "hinjena" ili da je laž.
Međutim, kad dijete pitam o odabranom roditelju,
ono će redovito o tome roditelju s kojim je u savezu govoriti pozitivno, kao da
nema ni najmanjih problema u odnosu roditelj-dijete.
Puzzle
Možemo to i ovako objasniti. Klinička psihologija
je kao puzzle. Roditelj vam kaže što misli da ona jest, što može, ali ne mora
biti točno. Ponekad roditelj ne zna što će slika na kraju predstavljati i izvor
djetetova ponašanja i ljutitih ispada za roditelja je potpuni misterij.
Tad otvaram kutiju i počinjem slagati dijelove
puzzle da vidim što slika predstavlja. Je li to vlak u planinama, ili su to
čamci na jezeru? Započinjem s vanjskim dijelovima zato što imaju jedan ravni
rub (tj. opći obiteljski kontekst i opće pritužbe). Dok je dalje slažem, tražim
slične obrasce boja (tj. teme koje izranjaju).
Postepeno počinjem razaznavati oblike na slici koji
mogu pomoći u nalaženju specifičnih komadića puzzle radi završavanja dijelova
slike. S vremenom izranja cijela slika (obično čak i prije nego što su svi
komadići na mjestu). Neki komadići tu i tamo mogu nedostajati, ali je to jasno
slika mačaka u vrtu. To definitivno nije vlak u planinama. Niti je to slika
čamaca na jezeru.
Na slici su tri mačke, jedna je crna s kratkom
dlakom, jedna sa sivim i bijelim prugama, i jedna je crno-bijela. Nedostaje mi
komadić njezina uha i nemam dio njezine lijeve šape. One su u vrtu s crvenim i
žutim cvijećem, dio vrta nedostaje, kao i dio ograde. Ali su to jasno mačke u
vrtu.
Dakle, kad provodim inicijalni klinički intervju, roditelj mi obično
kaže što je puzla (tj. pokažu mi sliku na kutiji puzzla). Roditelj kaže,
"Dr Childress, možete li mi pomoći s ovim problemom? Imam puzzle
vlaka u planinama."
Otvaram kutiju i slažem sliku da vidim je li tomu
tako, je li to zaista vlak u planinama i da odredim koji je to vlak u
planinama. Je li to onaj s parnom lokomotivom koja prelazi preko mosta iznad
kanjona ili ona s modernom lokomotivom koja izlazi iz tunela.
Dr. Childress: "Što dijete čini? Možete li mi
dati primjer? Kako reagirate kad dijete to čini? Kako dijete to prihvaća? Što
se događa u okruženju obitelji? Kako se slažete s drugim roditeljem?"
Postepeno slažem puzzle. Ako je to zaista vlak, postavljam
pitanja da bih shvatio je li to parna ili moderna lokomotiva? Putuje li pored
farmi ili u planinama? Je li na mostu iznad rijeke, ili je to onaj vlak s
crvenim i žutim vagonima?
Puzzle
'otuđenja'
U slučaju 'otuđenja od roditelja' koje se temelji na
privrženosti, roditelj s kojim je dijete u savezu kaže:
"Dr Childress, imam puzzle vlaka u planinama.
Vidite, ovo su neki dijelovi puzzle. Ovo je komadić s lokomotive i onog gdje se
dimi. Ovo je jedan od kotača. Ovaj komadić je dio vagona. I, vidite sliku na
kutiji, to je vlak u planinama."
Istina, slika na kutiji prikazuje vlak u planinama.
A komadići puzzle koji su mi pokazani, jasno su dijelovi lokomotive.
Dakle, idemo otvoriti kutiju i složiti puzzle.
Nikad ne prihvaćam sliku na kutiji bez provjere. Uvijek sam slažem puzzle, da
budem siguran.
Idemo složiti tu sliku... hmmm čudno. Komadići u
kutiji puno su sitniji nego komadići lokomotive koji su mi pokazani. Znate što,
ti komadići lokomotive ne spadaju u ove puzzle (tj. simptomi koje dijete
ispoljava nisu autentični).
Krenimo od rubova... i... čekajte, to nije
lokomotiva. Znate što... Ovo izgleda kao mačke u vrtu. Ako su to mačke u vrtu,
trebalo bi biti i onih crvenih i žutih komadića koji se uklapaju. Da. Tu su. I
treba biti i crveno-crni komadić koji ide upravo tu... Da... Tu je. I treba i
nos mačeta koji ide točno tu. Da... Tu je. To nije vlak u planinama, već mačke
u vrtu.
Idemo je dalje slagati, tek da budemo sigurni. Ovo
bi trebalo biti žuto i crveno cvijeće, s ovim komadićem tu i drugim tamo. Da.
Ovo je sivo mačje oko. I točno se uklapa tu. To je pčela na cvijetu. Da. To su
definitivno mačke u vrtu.
Jasno vidim sliku. To su tri mačke u vrtu.
Dok sam pokušavao složiti vlak u planinama, uvidio
sam da to nije slika koju otkrivaju postojeći komadići puzzle,
Početno je to 'prezentacija' sukoba roditelj-dijete
izazvanog od strane ciljanog roditelja. Međutim, kako prikupljam kliničke
podatke, sukob roditelj-dijete nije iniciralo problematično
ponašanje roditelja, već ga izaziva dijete.
Nadalje, prikaz djetetova sustava privrženosti nije
autentičan. Djetetovo protestno ponašanje je 'ponašanje privrženosti' koje
postoji da bi povećalo uključenost roditelja (obično se o tome govori kao o
traženju 'negativne pažnje'). U ovoj situaciji dijete pokazuje 'ponašanje
odvajanja', motiviranu želju da prekine vezu roditelj-dijete. Autentični sustav
privrženosti nikad ne pokazuje 'ponašanje odvajanja' osim kad je u pitanju
ekstremno ograničen skup izrazito zlostavljačkog roditeljstva (npr. incest ili
kronično i teško nasilje roditelja), ili kao odgovor na među-generacijski savez
s narcisoidnim/(graničnim) roditejem (tj. 'otuđenjem od roditelja' koje se
temelji na privrženosti – mačke u vrtu).
Dok slažem stvarne komadiće puzzle, one formiraju
mačke u vrtu. Kad prepoznam da su to mačke u vrtu (obično zato što komadić
puzzle 'ponašanje odvajanja' jasno ukazuje na mačke u vrtu), počinjem tražiti
tri određena komadića puzzle na svakoj od tri različite lokacije (tj. tri
dijagnostička pokazatelja 'otuđenja od roditelja' koje se temelji na
privrženosti, vidi:
http://drcraigchildress-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/04/dijagnosticka-lista-radi-utvrivanja.html),
zato što ni jedne druge puzzle nemaju sva tri karakteristično komadića osim
mačaka u vrtu).
Mačke u vrtu imaju crni i crveni komadić ovdje,
žuti i crveni komadić tu, a komadić s mačjim nosom ide točno tamo (tj. već
navedena tri dijagnostička pokazatelja 'otuđenja od roditelja' koje se temelji
na privrženosti).
Vlak u planinama ima crni i crveni komadić ovdje,
isto kao i mačke u vrtu, ali vlak u planinama nema žuti i crveni komadić tu.
Vlak u planinama na tom mjestu ima zeleni komadić. I definitivno nema mačji nos
tamo. Dakle, ako je tamo mačji nos, to definitivno ne može biti vlak u
planinama.
Čamci na jezeru imaju isti crni i crveni komadić i
isti žuti i crveni komadić, ali su oblici drugačiji nego u mačkama u vrtu. Ali
ni čamci na jezeru nemaju mačji nos.
Psi koji se igraju imaju mačji nos tu, ali ne na
istom mjestu. I psi koji se igraju nemaju crni i crveni komadić. A umjesto
žutog i crvenog komadića, na tom mjestu psi koji se igraju imaju crveni i
zeleni komadić puzzle.
Samo mačke u vrtu imaju sva tri karakteristična
komadića.
Ako znate što su koje puzzle, zapravo je prilično
lako uočiti vlak u planinama, ili čamce na jezeru, ili mačke u vrtu. To se
naziva 'znati što radite'.
No, što je još važnije, ne postavljam dijagnozu
mačaka u vrtu samo temeljem tri specifična komadića puzle, iako bih to mogao
zato što su tako tipični za mačke u vrtu. Umjesto toga, slažem dalje sliku sve
dok sasvim ne izroni slika tri mačke koje se igraju u vrtu. Sveukupna slika ih
čini mačkama u vrtu. Ona tri komadića (tj. tri dijagnostička pokazatelja
'otuđenja od roditelja' koje se temelji na privrženosti) samo su tri lako
uočljiva znaka da se radi o mačkama u vrtu. No cijela slika tri mačke među
cvijećem čini puzzle mačaka u vrtu.
Primarno
pitanje
Da bih odgovorio na pitanje o tome što pitam dijete
da bih ustanovio radi li se u djeteta o simptomima narcisoidne ličnosti, pitam
ga za razloge zbog kojih odbija ciljanog roditelja. Tražim da mi to objasni.
Puzzle analogija
Ako je slika puzzle vlak u planinama, tad će
objašnjenje djeteta za sukob s roditeljem biti neka varijanta xyz.
Ako su to pak čamci na jezeru, tad će to biti neka
varijanta abc.
Ako su to mačke u vrtu, tad će to biti qrs.
Uvijek započinjem s tim što mi se kaže da puzzle
jest. Ako mi se kaže da su to psi koji se igraju, onda s tim počinjem. Ponekad
izroni slika nekih drugih puzzle s psima, kao npr. pas na vatrogasnom vozilu,
ili lovački pas s patkom.
Kad poznajete različite puzzle, prilično je lako
odrediti o kojoj se točno radi (tj. je li to problem iz ADHD spektra, ili se
radi o problemu roditeljstva, ili o nekom problemu iz autističnog spektra, ili
senzo-motoričkog, itd.). Puzzle imaju različite karakteristike.
Kao kliničkom psihologu, zaista mi nije stalo da to
baš budu psi koji se igraju, ili čamci na jezeru, ili vlak u planinama. Ali
želim znati što je pitanju da bih znao kako pomoći u rješavanju problema.
To je ono što klinička terapija za djecu i
roditelje čini. Rješava probleme. Ako pokušavamo riješiti pse koji se igraju, a
radi se o vlaku u planinama, naši će napori biti potpuno neučinkoviti.
Određivanje o tome koje puzzle slažemo, naziva se 'postavljanje dijagnoze'.
Pri slaganju puzzle, pitat ću dijete,
Dr. C: " Reci mi, zašto ne želiš biti sa
svojom mamom (tatom)?"
Djetetovi odgovori u čamcima na jezeru imaju jednu
skupinu značajki. Oni u vlaku u planinama imaju drugu skupinu značajki.
Djetetovi odgovori u mačkama u vrtu osobiti su. Nevjerojatno ih je lako uočiti
i oni ukazuju na 'otuđenje od roditelja' koje se temelji na privrženosti.
Pitanje: Zašto onda tako puno stručnjaka mentalnog
zdravlja ne postavlja dijagnozu mačaka u vrtu?
Odgovor: Zato što uopće ne znaju ni da te puzzle
postoje. Misli da je sve vlak u planinama. Kad im roditelj i dijete koji su u
savezu pokažu kutiju sa slikom vlaka u planinama, stručnjaci mentalnog zdravlja
prihvaćaju da se radi o vlaku u planinama.
Pitanje: Ali zar ne vide da nema vlaka, da su tu
mačke?
Odgovor: Ne, zato što ne slažu puzzle. Oni sliku na
kutiji prihvaćaju kao sliku koju formiraju puzzle. Ako mene pitate, lijeni su.
Rezultat je kriva dijagnoza što onda rezultira krivim i neučinkovitim
tretmanom. Oni tretiraju vlak u planinama, dok se zapravo radi o mačkama u
vrtu. Besmislen i neučinkovit tretman.
Osim toga, ti stručnjaci mentalnog zdravlja čak i
ne znaju da postoje puzzle mačke u vrtu. Zato sam napisao knjigu Foundations*. Ona objašnjava puzzle mačke u vrtu. Dok stručnjaci
mentalnog zdravlja ne pročitaju Foundations, i dalje će dijagnosticirati
i tretirati vlak u planinama bez obzira na to što se nalazi u kutiji jer neće
moći prepoznati mačke u vrtu.
_______________________________
Poveznica na
izvornik (za copy-paste): https://drcraigchildressblog.com/2015/06/05/puzzles-2/
* Primjerak knjige je u posjedu Udruge
Nema komentara:
Objavi komentar