Craig Childress, Psy.D. Clinical Psychologist, PSY 18857
Otuđenje djeteta koje se
temelji na poremećaju privrženosti posljedica je narcisoidnog/(graničnog)
poremećaja osobnosti roditelja otuđitelja (koji nastaje na temelju izobličenih
"unutarnjih radnih modela" sustava privrženosti toga roditelja).
Ukratko ću objasniti konstrukt "poremećaji osobnosti".
Sve se više prepoznaje da
poremećaji osobnosti uključuju mješavinu iskrivljenih crta ličnosti (Widiger &
Trull, 2007; American Psychiatric Association, DSM-5 Chapter 3, 2013), a
ne jasno razgraničene kategorije. Zato je, kad govorimo o poremećajima
osobnosti, dobro razmotriti mješavinu crta ličnosti, umjesto jasno
razgraničenih kategorija.
Do razine do koje se te mješavine
organiziraju oko posebnih kategorija, poput narcisoidnih ili graničnih
manifestacija crta ličnosti, u našoj ćemo raspravi do te razine koristiti te
nazive kategorija kao prikladne oznake.
Osim toga, temeljna
organizacijska "struktura selfa" narcisoidnog i graničnog poremećaja
osobnosti jest ista (Kernberg, 1975), uključujući snažan
osjećaj osobe o sržnoj neadekvatnosti sebe i strah od napuštanja. Razlika
između narcisoidne i granične organizacije osobnosti jednostavno je u tome da
granična osobnost izravno i trajno proživljava ovu temeljnu sržnu neadekvatnost
sebe i strah od napuštanja što vodi do značajnih trajnih smetnji identiteta i
problematične regulacije afekta, dok narcisoidna osobnost ima izgrađene
psihološke obrane grandiozne prenapuhanosti selfa naspram osjećaja temeljne
sržne neadekvatnosti i straha od napuštanja, čime je omogućena veća površinska
kohezija osobnosti i umjetna regulacija afekta (dok su god narcističke obrane
na snazi).
Konstrukt "poremećaja osobnosti"
razvio se tijekom perioda od 1930-tih do 1980-tih, uz formalni ulazak u DSM-3
dijagnostički sustav 1980. Paralelno s ovim procesom, odvijao se rad Johna
Bowlbyja na teoriji privrženosti, koji je formaliziran 1970-tih u njegova tri
temeljna rada (Bowlby, 1969, 1973, 1980). Od 1980-tih, sve
je više istraživanja povezivalo ta dva konstrukta, posebice u vezi s
formiranjem organizacije granične osobnosti (Fonagy, et al., 2003;
Holmes, 2004; Levy, 2005; Lyddon & Sherry, 2001).
Brennan
& Shaver (1998):
"U kliničkoj literaturi postoji sve veća
podrška konceptualizaciji poremećaja osobnosti kao poremećaja privrženosti (e.g., Heard & Lake, 1986; Shaver & Clark, 1994; West
& Sheldon, 1988; West & Sheldon-Keller, 1994). Sve
je više empirijskih dokaza koji povezuju granični poremećaj osobnosti s
obrascima nesigurne privrženosti koja se odražava u manifestaciji odnosa
djeteta s roditeljima (Patrick, Hobson, Castle, Howard, &
Maughan, 1994; Sack et al., 1996; Stalker & Davies, 1995; West et al.,
1994).
U "otuđenju od roditelja" koje se temelji na privrženosti,
primarni poremećaj osobnosti koji potiče izobličeni obiteljski proces jest
narcisoidna/(granična) organizacija ličnosti, s tim da neki "roditelji
otuđitelji" pokazuju više znakova narcisoidne organizacije osobnosti, dok
drugi pokazuju izraženije znakove graničnog poremećaja osobnosti.
Osim navedenoga, i druge crte poremećaja osobnosti mogu biti prisutne,
što daje dodatne teksture kliničkoj slici simptoma unutar obitelji. Susretao
sam mješavine koje uključuju crte antisocijalnih, histrionskih, paranoidnih i
opsesivno-kompulzivnih poremećaja osobnosti. Svaka od ovih složenih mješavina
stavlja različiti simptomatski pečat na dinamiku "otuđenja od
roditelja". Ove dodatne crte poremećaja osobnosti nastaju unutar
jedinstvenih "unutarnjih radnih modela" sustava privrženosti svake
pojedine osobe, te se zatim u kasnijem razvoju spajaju u karakteristične
obrasce koji se odražavaju u tipovima "poremećaja osobnosti".
Ovo opisujem kao prethodnicu razmatranja problema izrazito nasilnog i
neprijateljskog djeteta koje se javlja unutar konteksta "otuđenja djeteta
od roditelja" koje se temelji na privrženosti, zato što sam vidio izraze
iznimno neprijateljskog djeteta (tinejdžera) koji se općenito povezuju s
mješavinom narcisoidno (graničnog)/antisocijalnog poremećaja osobnosti. Iz
mojeg povremenog kliničkog iskustva, čini se da dodatak antisocijalnih crta
ličnosti u roditelja otuđitelja stvara posebno agresivnu varijantu
"otuđenja" uz snažnu obojenost obiteljskim nasiljem.
Najčešće sam ove obrasce izrazito nasilnog i neprijateljskog ponašanja
djeteta viđao s muškarcima kao roditeljima otuđiteljima (zbog veće pojavnosti
narcisoidnih i asocijalnih crta ličnosti u muškaraca), pri čemu su majke bile
te prema kojima su bile usmjerene nasilnosti i prijetnje djeteta (tinejdžera),
kao sredstvo izražavanja očevog narcisoidnog i asocijalnog nasilja prema majci.
Ovaj se obrazac također može povezati s povijesti kvalitete obiteljskog nasilja
prije razvoda, unutar obitelji koja je uključivala kontrolu, dominaciju i
verbalno/emocionalno zlostavljanje od strane
narcisoidnog/(graničnog(/asocijalnog roditelja (muža) prema drugom roditelju
(ženi).
Ovi su čimbenici povezani sa spolom općeniti, a ne apsolutni – žene
također mogu biti počinitelji ove super-agresivne varijante.
Ponašanje djeteta
Djeca su rezultat roditeljstva koje primaju.
Ako je dijete agresivno, podmuklo, grubo i odnosi se bez poštovanja, to
je rezultat roditeljstva koje dijete prima od "odabranog" roditelja
kojem je privrženo.
Dijete i "odabrani" roditelj tvrdit će da je okrutno
ponašanje djeteta proizvod temeljne ljudske neadekvatnosti ciljanog roditelja
koji "zaslužuje" neprijateljstvo i prijezir djeteta zbog njegove
inherentno grozne prirode kao ljudskog bića.
Prvo, to nastojanje opraštanja i opravdavanja djetetova okrutnog
ponašanja i iznimno loše roditeljstvo "odabranog" roditelja s kojim
je dijete u savezu, a koje se pokazuje u ponašanju djeteta, sam je po sebi apsurdan.
Drugo, trud da se ispriča i opravda okrutno ponašanje djeteta jest
izravni i vidljiv simptom procesa narcisoidne/(granične) osobnosti i stavova
"odabranog" roditelja s kojim je dijete u savezu, koji se prenose na
dijete putem štetnih i iskrivljenih roditeljskih ponašanja
narcisoidnog/(graničnog) roditelja.
1. Samo po sebi apsurdno. Tvrdnja da ciljani roditelj zaslužuje
prijezir i okrutnost djeteta jest apsurdna. Prema drugim ljudima ne ponašamo se
ljubazno ili okrutno temeljem naše prosudbe o tomu što "zaslužuju".
Prema drugima se ponašamo ljubazno ili okrutno temeljem naših vlastitih sustava
vrijednosti, temeljem toga tko MI JESMO kao osoba, temeljem toga kako
definiramo sebe. Prema drugima se ponašamo ljubazno, s poštovanjem i
uvažavanjem, ne zbog toga kakvi oni jesu, već zbog toga kakvi mi jesmo.
Nije važno sviđa li se djetetu učitelj ili ne. Od djeteta se u svakom
slučaju očekuje da pokaže socijalno organizirano i kooperativno ponašanje, te
posebno ne-agresivno ponašanje. Nije bitno smatra li dijete je li prodavač bio
neugodan, od djeteta se ipak očekuje da pokaže socijalno organizirano i ne-agresivno
ponašanje. Dijete se ne mora slagati niti mu se mora sviđati disciplina koju
nameće trener, ali djetetu NIJE dopušteno ispoljiti okrutnosti ili
agresiju prema treneru. I, ako od djeteta očekujemo takvo ponašanje prema
učiteljima, prodavačima i trenerima, onda se isto primjenjuje i na djetetove
reakcije prema roditeljima.
Agresivna i neprijateljska okrutnost djeteta NIJE na djelu zbog toga
kakav je ciljani roditelj, djetetova agresija i okrutnost je rezultat toga
kakvo je dijete. Valja znati da je to čvrsti temelj dobrog roditeljstva.
Jer ako netko, uključujući i
"odabranog" roditelja s kojim je dijete u savezu, na bilo koji način pokušava ispričati ili opravdati
agresivno neprijateljske stavove i okrutnost djeteta, to odražava iskrivljena
uvjerenja i roditeljstvo koje podržava razvoj iskrivljenih vrijednosti i
karakternih crta u djeteta. Čak i ako ciljani roditelj jest loša osoba i
roditelj, dijete ipak treba reagirati ljubazno,
suosjećajno i obzirno, ne zbog toga kakav je roditelj, već zbog toga kakvo je
dijete.
To su vrijednosti koje prenosimo svojoj djeci.
U nekim će se slučajevima ponuditi opravdanje da se dijete "tako
ponaša samo prema ciljanom roditelju." Tad to opravdanje postaje JOŠ VEĆI
RAZLOG da se osudi roditeljstvo "odabranog" roditelja s kojim je
dijete u savezu, zato što to opravdanje temeljem saznanja od drugih (ili
promatranjem ponašanja samog djeteta), znači da dijete inherentno posjeduje
sposobnost regulacije svojih emocija ali BIRA da
to ne čini u specifičnom slučaju zato što dijete vjeruje da osoba, taj roditelj
"zaslužuje" djetetovo okrutno ponašanje.
Djetetova kontrola vlastita ponašanja u svakoj drugoj situaciji otkriva laž tvrdnje da je dijete
"isprovocirano" u nekontroliranu srdžbu, zato što dijete jasno pokazuje sposobnost kontrole svoje ljutnje u drugim
situacijama. Umjesto toga, dijete BIRA biti
okrutno, neprijateljsko i podlo prema odabranoj osobi za koju ono
vjeruje da to "zaslužuje".
2. Odraz narcisoidnog/(graničnog) roditeljstva: Stav da nam je nekako dopušteno
suditi o drugima i nametati svoju okrutnost drugima za koje sudimo da zaslužuju
naš prijezir jest odraz procesa narcisoidne/(granične) osobnosti.
Narcisoidna osobnost održava grandioznu percepcije sebe, ona sudi o
drugima kao o manje vrijednima, i u ozračju uznosite arogancije osjeća se
povlaštenom u prijezirnom ponašanju prema drugima koje narcisoidna osoba smatra
manje vrijednima, tako da temeljna neadekvatnost druge osobe opravdava prijezir
i okrutnost koje narcisoidna osoba pokazuje prema toj osobi. Ta druga osoba
"zaslužuje" prijezir i zlostavljanje zbog svoje neadekvatnosti.
Ovaj jako izobličen narcisoidni stav predstavlja krhku obranu od
vlastitog unutarnjeg doživaljaja temeljne sržne neadekvatnosti narcisoidne
osobe (i strah od napuštanja zbog te neadekvatnosti). Narcisoidna osoba je ta
koja se osjeća jako neadekvatnom i potpuno nevrijednom ljubavi, i koja onda
reagira na te duboke i prožimajuće osjećaje neadekvatnosti i nevrijednosti da
bude voljena, stvarajući narcisoidne obrane koje se sastoje od grandiozne prenapuhane
vlastite važnosti i obezvrijeđivanja drugih ("Nisam ja
taj koji je neadekvatan/neadekvatna, to si ti. Ja sam krasan; Ja sam savršen.
Ti si taj koji je neadekvatan/neadekvatna. I ako ne prepoznaš i ne priznaš moju
krasotu, onda "zaslužuješ" biti kažnjen/kažnjena.)
"Ako drugi ne zadovolje potrebe narcisoidne
osobnosti, uključujući i njihovu potrebu da se prikažu dobrima, ili da im ne
bude neugodno, onda drugi "zaslužuju biti kažnjeni"... Čak i kad
druge kažnjava zbog netolerantnosti ili povlaštenosti, narcisoidna osoba to
vidi kao "lekciju koja je tim drugima potrebna za njihovo vlastito
dobro." (Beck, et
al., 2006, p. 252).
Organizacija granične osobnosti također se osjeća povlaštenom sipati
nekontroliranu ljutnju na druge koji "zaslužuju" tu ljutnju zato što
nisu uspjeli voljeti tu osobu s graničnim poremećajem osobnosti na odgovarajući
način. Narcisoidne i granične osobnosti jednostavno su površinske varijacije
manifestacija unutarnjih doživljaja vlastite temeljne sržne neadekvanosti i
straha od odbacivanja i napuštanje od strane drugih. Osnovno pokretačko
iskustvo oba tipa organizacije osobnosti je isto, s varijacijma u vanjskim
manifestacijama sržnih unutarnjih uvjerenja.
Izrazito loše roditeljstvo
Agresivno ponašanje u djeteta NIKAD nije
prikladno i NIKAD nije opravdano. SVAKI pokušaj roditelja da NA
BILO KOJI NAČIN opravda agresivno nasilno ponašanje djeteta prema bilo komu (uključivo i posebno prema drugom
roditelju), odražava izrazito iskrivljene roditeljske postupke i
narcisoidnu/(graničnu) organizaciju osobnosti roditelja koji vjeruje da
iskazivanje prijezirne ljutnje može biti "opravdano" kad to neka
osoba "zaslužuje".
Ako se službe socijalne skrbi ili suda pridruže u davanju dopuštenja
djetetu da bude nasilno i okrutno, tad je to apsolutno i temeljno loše. NEMA valjanog opravdanja za djetetovo iskazivanja
okrutnosti i nasilnosti ni prema komu. NIKAKVOG.
To ne znači da drugi ljudi nisu problematični. Jesu, i mogu biti. Ali
svoju djecu učimo tomu da zadrže svoju emocionalnu i ponašajnu sabranost, da
samo-reguliraju svoje emocionalne i ponašajne odgovore, i da u svojim
odgovorima pokažu primjerene vrijednosti i karakter. To se naziva
"roditeljstvo".
Prenošenje jako iskrivljenog sustava uvjerenja na dijete, tj. da je djetetu
dopušteno suditi drugima i izgovarati tirade uvredljive srdžbe kad ono
procijeni da druga osoba to "zaslužuje", predstavlja izrazito loše
roditeljstvo. To je početno stvaranje narcisoidne povlaštenosti i granične
emocionalne disregulacije djetata kao proizvoda iskrivljenih roditeljskih
postupaka narcisoidne/(granične) osobnosti, čija iskrivljena uvjerenja dijete
usvaja.
Djeca su odraz roditeljstva koje dobijaju. Iskrivljeni stavovi i
ponašanje koje dijete iskazuje NISU proizvod roditeljstva ciljanog-odbačenog
roditelja, zato što taj roditelja ima malo ili nimalo utjecaja na dijete.
Djetetov izrazito iskrivljen sustav uvjerenja i dopuštenje za ponašanje jesu
proizvod ekstremno lošeg roditeljstva koje
dijete dobija od "odabranog" roditelja s kojim je u savezu.
Kad izraženi stavovi i ponašanje djeteta poprime teški oblik, kao u
slučajevima kad je potrebno pozvati policiju radi intervencije, tad razina
izrazito lošeg roditeljstva koje se odražava u ponašanju djeteta navodi na
razmišljanje o zaštiti djeteta. "Odabrani" roditelj s kojim je
dijete u savezu obavlja tako ekstremno loš posao roditeljstva da se ozbiljno
treba promišljati o davanju prava roditeljske skrbi i zajedničkog života
ciljanom roditelju, koji onda može nastojati pružiti djetetu bolje roditeljstvo
i vođenje koje će vratiti djetetu uravnoteženu organizaciju osobnosti i
poništiti očitu štetu učinjenu razvoju dječjeg karaktera koja je nastala zbog
ekstremno lošeg roditeljstva "odabranog" narcisoidnog/(graničnog)
roditelja s kojim je dijete u savezu.
Zaključci Dr Childressa
Djeca su odraz roditeljstva koje dobijaju.
Neprijateljsko-agresivno ponašanje djeteta jest odraz ekstremno lošeg
roditeljstva. Pretpostavka da je djetetovo neprijateljsko-agresivno ponašanje
proizvod roditeljstva ciljanog roditelja potpuno je apsurdna i trebalo bi ju
odbaciti bez daljeg razmatranja.
Pozdravljamo razmatranje djetetovih pritužbi kad su izražene na
društveno primjerene načine. Razgovaramo, u dijalogu smo, raspravljamo.
Nasilje, prijetnje i okrutnost NIKAD nisu prihvatljivi i NIKAD nisu opravdani,
i NEoprostivi su. Djetetove pritužbe izražene kao nasilje, prijetnje i
okrutnosti ne treba razmatrati dok ih dijete ne izrazi na društveno
prihvatljive načine.
Čak i AKO je ponašanje ciljanog roditelja problematično (što nije), od
djeteta se i dalje očekuje da zadrži primjerenu
samo-regulaciju.
Pokušaj "odabranog" roditelja s kojim je dijete u savezu da
opravda djetetovo okrutno ponašanju kao razumljivo i opravdano zato što ciljani
roditelj na neki način "zaslužuje" ili provocira djetetovo ponašanje,
izravni je dokaz narcisoidne/(granične) strukture osobnosti
"odabranog" roditelja s kojim je dijete u savezu, a koji podržava
razvoj krajnje problematične regulacije emocija u djeteta, kao i stavove
prijezirnog nepoštovanja za druge.
Ako dijete pokazuje agresivno, prijeteće i okrutno ponašanje, onda je
to optužba za roditeljske postupke "odabranog" roditelja s kojim je
dijete u savezu, a ako su djetetova agresivnost, prijetnje i okrutnost teže,
tad je poravdano razmotriti zaštitu djeteta od patogenih roditeljskih postupaka
"odabranog" roditelja s kojim je dijete u savezu, temeljem dokaza u
samom ponašanju i stavovima djeteta, te može biti indicirana promjena sudske odluke o tome s kojim
će roditeljem dijete živjeti.
Poveznica na izvornik: http://drcraigchildressblog.com/2014/06/
Craig Childress, Psy.D.
Clinical Psychologist, PSY 18857
Clinical Psychologist, PSY 18857
Bibliografija:
Spektar crta
ličnosti u poremećajima osobnosti
American Psychiatric
Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th
ed.). Washington, DC: Author.
Widiger, T.A. and
Trull, T.J. (2007). Plate tectonics in the classification of personality
disorder: Shifting to a dimensional model. American Psychologist, 62, 71-83.
Nastanak poremećaja
privržensti i poremećaja osobnosti
Brennan, K.A. and
Shaver, P.R. (1998). Attachment Styles and Personality Disorders: Their
Connections to Each Other and to Parental Divorce, Parental Death, and
Perceptions of Parental Caregiving. Journal of Personality 66, 835-878.
Fonagy, P., Target,
M., Gergely, G., Allen, J.G., and Bateman, A. W. (2003). The developmental
roots of Borderline Personality Disorder in early attachment relationships: A
theory and some evidence. Psychoanalytic Inquiry, 23, 412-459.
Holmes, J. (2004).
Disorganized attachment and borderline personality disorder: a clinical
perspective. Attachment & Human Development, 6(2), 181-190.
Levy, K.N. (2005). The
implications of attachment theory and research for understanding borderline
personality disorder. Development and Psychopathology, 17, p. 959-986
Lyddon, W.J. and
Sherry, A. (2001). Developmental personality styles: An attachment theory
conceptualization of personality disorders. Journal of Counseling and
Development, 79, 405-417
Teorija
privrženosti
Bowlby, J. (1969).
Attachment and loss. Attachment, Volume 1. NY: Basic Books.
Bowlby, J. (1973).
Attachment and loss: Volume 2. Separation: Anxiety and anger. NY: Basic.
Bowlby, J. (1980).
Attachment and loss: Volume 3. Loss: Sadness and depression. NY: Basic.
Povezanost
narcisoidnog i graničnog poremećaja osobnosti
Kernberg, O.F. (1975). Borderline conditions and pathological
narcissism. New York: Aronson.
Nema komentara:
Objavi komentar